onsdag 9. februar 2011

En Barnehagehverdag...

Vekkerklokka ringer...
Slumre...
Den ringer igjen...

Det er på tide å stå opp, og etter ca 45 minutter er jeg ferdig dusjet, kledd på, sminket og jeg har tilogmed spist frokost..
Jeg hiver meg i bilen, og AKKURAT i det klokka slår 8.00 kommer jeg inn døra på avdelingen min. (jeg er ikke av typen som pleier å ha god tid..)
Rundt bordet sitter 7 små barn, de koser seg med frokosten sin..

En liten lyshåret gutt roper: "hajjooo Sandjaaaa!"
Og med ett blir dagen så mye bedre!

De andre små henger seg på, og etter noen minutter har jeg rukket å hilse på alle de små.
Jeg setter meg sammen med dem, og vi koser oss med litt skravling mens frokosten blir spist opp..
Etter frokost er det leketid. Jeg setter meg ned på gulvet, og ser på de små som bygger med duploklosser, byggeklosser og kjører med biler. Og ikke bare vanlig biler, men lastebiler, racerbiler og traktorer. Traktorene er spesielt populære! :)
Etter litt lek skal vi gå ut. Alle de små som nå har kommet, må ha på ull/fleece, og dresser. Votter, luer, halser, buffer og annet må heller ikke glemmes.
Etter drøye 20-25 minutter er det hele 12 barn som er ferdige og klare til å gå ut.
Ute stråler solen, barna jubler.
De løper, hopper, aker, graver, krabber, skravler, ler og hyler... Det trekkes akebrett med snøballer, det kjøres med lekebiler og det graves. Noen snøkaker tar også form. Utenfor gjerdet, som nesten er nedsnødd, ser vi den Store Traktoren som måker, og vi ser på hundene som går tur med eierene sine forbi..

Etter 1,5 time er vi klare for å gå inn igjen. Noen trenger bleieskift, noen er trøtte og slitne, andre er kalde og sultne.
Maten serveres så fort vi er inne igjen. Det er så koselig å sitte der med de små å spise. De har god apetitt, skravler og gjør seg forstått. Noen vil ha melk, andre vil ha vann.
"Meeeeej... Meeeejeee!" er det en liten gutt som roper..
Han får servert faten, og forsyner seg med en ny brødskive med leverpostei.
Etterhvert blir barna forsynte, og det er soving som står for tur. Jeg er nå halvveis i arbeidsdagen min, og klokken har passert 11.30.
Det er så koselig å legge de små. Vi koser litt, og jeg tuller dem inn i teppene/dynene/vognposene deres.
Noen får med seg en smokk eller to, andre får med seg kosekluten eller kosebamsen sin, og innen klokken er 12, er alle barna i "sengs".
Vi voksne avvikler pauser, skjærer frukt, vasker kjøleskap, tørker støv eller gjør andre nødvendige ting, og iløpet av en times tid er det tid for å vekke de små igjen.
En etter en, og sagte men sikkert fylles avdelingen nok en gang med energifulle små, med barnelatter og herlige smil.
Vi holder på her en liten stund, før det blir en liten samling med sang og prat, før det er tid for frukt og matbokser igjen... Nok et koselig måltid med småtassene...
Plutselig har klokken blitt 15.15, og vi forlater bordene, for å krype ned til gulvet, barnas egen fantasiverden...

Her kan de holde på uavbrutt i flere timer, men jeg må gå hjem, for min arbeidsdag er over.

Jeg er sliten etter en hektisk dag, (og i denne historien utelater jeg barnegråt, uenigheter, "slosskamper" og overfylte bleier) pakker sammen sakene mine og forlater avdelingen.

"Takk for i dag alle sammen! Vi sees i morgen!" roper jeg, idet jeg går.

"hade bja Sandjaaa!" Roper en liten..
" Sej dej i mojja!" Roper en annen...
Å da glemmer jeg helt hvor hektisk dagen har vært, og gleder meg allerede til å se igjen de små, i morgen....

For en herlig jobb jeg har! :)

4 kommentarer:

  1. så utrolig koselig skrevet, hadde alle barnhage tanter vært som sandra hadde verden vært flott.

    SvarSlett
  2. Åh.. Tusen takk for det Silje! :)
    Er det ikke godt at Mille har en sånn Sandra? :D
    Hihi.. ( Og ikke minst at Sandra har en Mille å kose med!)

    SvarSlett
  3. mille har en super fille tante i deg <3

    SvarSlett